Tot 75% van het MKB heeft last van wanbetaling

Dit komt naar voren uit een onderzoek in opdracht van het Verbond van Verzekeraars uit 2014. Uit de verzamelde cijfers blijkt dat de midden- en kleinbedrijven die hiermee te maken hebben in 93% van de gevallen hun geld te laat ontvingen of in 61% zelfs helemaal niet. Verzekeraars pleiten voor een grotere bekendheid van de risico’s, ook ter voorkoming van faillissementen. Op deze pagina vindt u meer achtergrond informatie, en krijgt u enkele handreikingen voor het voorkomen van wanbetaling.

Risicobedrijven

MKB wanbetalers Wanneer u met grote bedrijven in zee gaat, dan zult u een groter risico lopen op wanbetaling. Dit komt door een langere verwerking van de facturen en een uitgebreide administratie. Sinds 2005 is zelfs de betaalperiode van grote bedrijven met 4% verlengd. Dit in tegenstelling tot kleine bedrijven, zij hebben sinds 2005 dezelfde periode met 8% verkort. Naast grote bedrijven zijn ook gemeenten vaak te laat met het afhandelen van facturen. Hoewel de overheid streeft naar een afbetaling van 90% binnen 30 dagen, blijkt dat 57% van de gemeenten deze norm niet haalt. Ook onder de diverse gemeenten zijn kleinere gemeenten beter en sneller met afbetalen dan de grotere gemeenten.

Risicoperiode

Hoewel elk bedrijf continu werknemers aan de slag heeft, zult u tijdens de zomermaanden meer risico lopen op wanbetaling. De oorzaak hiervan is dat de zomer een periode is van een lagere omzet door minder opdrachten. Wanneer de omzet aantrekt, zullen ook facturen sneller worden betaald.

Kredietwaardigheid analyse

Om problemen te voorkomen raden verzekeraars midden- en kleinbedrijven aan om zich te laten informeren over de kredietwaardigheid van hun klanten. Momenteel is er een kleine 30 procent van de bedrijven die dit doet, en bij hen ziet het onderzoek een verlaging van het aantal wanbetalers. Daarnaast raden verzekeraars tevens aan om een verzekering tegen schade door wanbetaling af te sluiten. De gevolgen van wanbetaling kunnen namelijk net zo groot zijn als bij een grote brand, en hiervoor is men doorgaans wel verzekerd. Momenteel heeft maar 10 procent van de MKB-bedrijven een dergelijke verzekering afgesloten.

Tips

Om een wanbetaling te voorkomen zijn er een aantal zaken die u zelf kunt uitvoeren:

  • Maak heldere afspraken met uw debiteuren
  • Houd goed bij welke openstaande betalingen u nog heeft staan – gebruik hiervoor eventueel een online boekhoudpakket
  • Werk met automatische incasso
  • Stuur betalingsherinneringen direct na de vervaldatum.
  • Neem telefonisch contact op met wanbetalers.

Incassomethoden

Minnelijke incasso: Hebt u regelmatig te maken met wanbetalers, dan zijn er diverse incassotrajecten die u in kunt gaan. Over het algemeen start een incassomethode met een minnelijk incassotraject. Dit kunt u ingaan als u de wanbetaler minimaal één betalingsherinnering heeft verstuurd met een verlengde betaalperiode van 14 dagen. Bij een minnelijk incassotraject zullen medewerkers van een incassobureau telefonisch, per mail en per post contact proberen op te nemen met de wanbetaler, om zo het geld te innen of een betalingsregeling af te spreken. Een partij met ruime ervaring op het gebied van incasso is Incassobureau-Pro. Een vakkundig team van incassospecialisten staat voor u klaar om u te adviseren en het traject op basis van no-cure no-pay uit handen te nemen.

Gerechtelijke incasso: Heeft deze procedure geen effect? Dan kan worden gestart met een gerechtelijk incassotraject. Hierbij wordt een rechter ingeschakeld, en kunnen ook zwaardere dwangmiddelen zoals uithuiszetting of vordering van producten worden ingezet.

Tot slot

Schakelt u een specialist in? Dan is het verstandig om te verifiëren of deze in bezit is van het incassokeurmerk. Op die manier bent u verzekerd van een bedrijf dat handelt volgens de richtlijnen van het keurmerk.